vrijdag 24 maart 2023

Openbare wachtruimte

 

Het is een dag waarop ik al vroeg aanwezig ben in de bieb om samen met andere vrijwilligers een gesprek te voeren met een raadslid. Het gesprek vind plaats in het leescafé van onze bibliotheek.

 

Het is vandaag opvallend druk. Veel mensen met laptops zitten te werken. Ze halen koffie bij de Plataan. Ze telefoneren. Er wordt geregeld iets op de telefoon gecheckt. Geen echt opvallende zaken, er wordt vaker door mensen in de bibliotheek gewerkt. Het zijn er vandaag wel meer dan op andere dagen. Ook lijken de huidige gasten tot een andere doelgroep te behoren dan de gasten die we meestal verwelkomen. Dat zijn veelal studenten en jong volwassenen. Deze gasten zijn duidelijk al verder in hun carrière.

 

Ik krijg een berichtmelding op mijn telefoon. Omdat ik in gesprek ben negeer ik deze. Dan krijg ik er nog een. En nog een. Ik besluit toch even op het startscherm te kijken of er niet iets aan de hand is wat mijn onmiddellijke aandacht vereist. Dat blijkt gelukkig niet het geval maar de meldingen verklaren wel waarom we zoveel werkenden aan onze tafels hebben. Er blijkt een zeer grote treinstoring te zijn in Noord- Nederland. Grote groepen mensen zijn in Meppel gestrand omdat er geen treinen kunnen rijden.

Wat fijn dat een deel van hen weet dat de bibliotheek een openbare ruimte is met wifi. Een plek waar je gratis en voor niets warm en droog je werk kan doen zodat je toch nog iets gedaan krijgt tijdens je vertraging. Gelukkig was ook de Plataan open zodat je dit zelfs kon doen onder het genot van een prima cappuccino.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Informatiemarkt

  Nu de zomervakantie weer voorbij is neemt de bedrijvigheid in de bibliotheek weer toe. Het traditionele cursus- en activiteitenseizoen sta...