woensdag 12 april 2023

Netwerken

 

Enkele dagen geleden ging ik naar de bibliotheek om even iets te overleggen met twee van mijn collega’s. Hoewel ik allebei via whatsapp zou kunnen bereiken vind ik het vaak makkelijker en prettiger om in persoon met mensen te spreken. Beide draaiden die dag een dienst dus ik kon beiden vlak achter elkaar spreken.

 



Eenmaal in de bibliotheek zag ik de mensen van IDO (informatie digitale overheid) zitten. Dat herinnerde me eraan dat ik ze nog wilde benaderen over een meeloopmoment om hun werkzaamheden te observeren en er dan over te kunnen bloggen. Ik weet in theorie namelijk precies wat ze doen maar hoe dat er in de praktijk uit ziet is mij onbekend. En ik wil natuurlijk wel zo goed mogelijk geïnformeerd over ze bloggen.

 

Na mijn collega’s gesproken te hebben schoof ik dan ook even bij de IDO-medewerkers aan om mijn idee voor te leggen. Er werd gelukkig enthousiast gereageerd.

Al meteen hadden we het over hoe, wat en wanneer. Zij werken natuurlijk niet alleen in Meppel en ook niet alleen in de bibliotheek. Ook hebben we het gehad over privacy van onze klanten en hoe we mijn meelopen zouden invullen.

 

Tijdens dit gesprek wees een van de medewerkers mij erop dat ik misschien ook de medewerker digitale inclusie zou kunnen benaderen. Sowieso om een iets formelere toestemming maar ook om eens met haar in kaart te brengen wart er op dat gebied nog meer gebeurt en of ik daar ook zou kunnen meekijken.

Puur toevallig kwam deze persoon vlak daarna voorbijlopen. Ze was even op onze locatie om materiaal te verzamelen. Ik heb haar meteen aangeschoten over mijn idee en mijn blog. Ook zij stond er gelukkig voor open. En ook hier is er al een stippellijntje uitgezet voor een samenwerking.

 

Omdat het dinsdag was, was ook de coördinator van Taalpunt aanwezig. En omdat ik toch al de stoute schoenen aan had, liep ik ook bij haar het kantoor binnen om eens te bespreken of ik een middag mee zou mogen kijken wat er zoal gebeurt tijdens een inloopspreekuur van het Taalpunt.

Een leuk gesprek liep ik met nog een meeloopinitiatief en wat tips voor de anderstalige vriendin van mijn dochter weer naar buiten.

 

Eenmaal thuis bedacht ik mij dat dit bibliotheekbezoek een succesvolle netwerkgelegenheid bleek te zijn. En dat kan bijna elke dag in de bieb. Diverse organisaties hebben er een inloopspreekuur en vinden het erg leuk als je hier met een samenwerkingsidee aandraagt.

De deuren staan open, drempels liggen er niet, gewoon even vragen of het schikt en je idee opperen. Als zij niet de juiste organisatie voor je zijn kunnen ze je vast verder wijzen naar wie misschien wel. En anders heb je een nieuw contact voor wellicht een ander idee. Zo simpel kan netwerken zijn.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Informatiemarkt

  Nu de zomervakantie weer voorbij is neemt de bedrijvigheid in de bibliotheek weer toe. Het traditionele cursus- en activiteitenseizoen sta...